DetIk MAsa

Monday, January 7, 2013

Lelaki & cintanya kepada game

lelaki dan games? memang tak boleh dipisahkan kan?am i right?hikhik! sampai kan most of the girls keep complaining kenapa lah lelaki ni suka sangat main games..ape lah yg best sangat main games tu ye tak??

actually, main games ni boleh menjana minda tahu?kakaka! but it depends on that games la..selain tuh, bila main games mmg rasa fun la..main pun sampai tak ingat dunia lah kan.. that why miskol 9 kali pon, budak lelaki tak heran..keh keh!

ok nak tahu games yg top-top lelaki suka main? let's check it out~


1- pro evolution soccer (PES)

----> hoho yang nih most of the guys suka main.sriyes, gua tak tipu..ni adalah game bola..cari partner untuk lawan ( opposition ) then pick a team then lawan..kalau ade member, then ade joystick, memang main 5 jam pun tak pe..kah kah! perasaan kemuncak bilateam score goal la kan? and lagi best team diorang menang..hehe!
* game ni aku main* LOL






2-  Dota 
Defense of The Ancient
Kenapa lelaki suka dota ? Persoalan yang sering menjadi tanda tanya di dalam fikiran kaum-kaum hawa.

Ada yang bergaduh sebelum tidur tak kurang yang perempuan terasa kurang dihargai dek kurang layanan dan mungkin lebih teruk, berpisah, hanya kerana Dota.


Dota ni game apa ? Shortly aku cerita


Dota, ialah singakatan kepada Defense of The Ancient. Pemain akan bermula permainan dengan memilih hero@karakter yang ingin digunakan sepanjang 1 permainan. Permainan ini seperti satu kehidupan, kalau hendak survive dan menang permainan, perlukan strategi. Strategi paling basic, farm duit@gold dan levelling hero yang mana max level ialah 25.


Dengan duit, barang-barang yang lebih kuat dapat dipakai, dan dengan level, skill hero dapat ditingkatkan.


Di dalam permainan, terdapat 2 kumpulan, Sentinel dan Scourge, max 1 kumpulan selalunya ialah 5 pemain, so total up 1 permainan memerlukan 10 orang maximum *selalunya. 10 orang di dalam 1 permainan yang mempunyai peta yang kecil pasti akan bertembung dengan pihak lawan dan pasti akan terima serangan dari pihak lawan.


Di sini semuanya di tunjukkan, daripada kemahiran seorang pemain mencari duit, level, bertahan dari serangan, menyerang. Disebabkan ini ialah permainan 5 lawan 5 dan tidak terhad untuk 1 lawan 1, bermakna, ianya ialah satu permainan berkumpulan, strategi menyerang dan bertahan amat diperlukan seawal dari pemilihan hero masing-masing.


Average masa permainan : 35 minutes.
*****

Defense of The Ancient

Ok ? Lelaki sukakan sesuatu yang mencabar dan menarik macam ni.


 Aku akan bagi beberapa sebab kenapa lelaki suka Dota yang aku dapat lihat.

  • Interesting strategy game, yang memerlukan kemahiran berfikir yang pantas.
  • The only game-type yang apabila dah main, susah nak rasa bosan even for 3 to 4 hours.
  • Cara melepak dengan kawan-kawan yang menyeronokkan.
  • Dota sentiasa update, dan banyak perkara yang boleh menjadi topik perbualan.
  • Tempat melepaskan tension dan bosan yang boleh kata taklah negatif sangat.
  • Setiap permainan, akan ada target@impian@mission tersendiri, dan boleh tercapai dalam masa yang singkat (plus/minus 35minutes), kalau tercapai, puas hati, kalau tak tercapai, tak puas hati, cuba lagi.



3- counter strikes (cs)

----> yang ni lagi satu game yang kene ada wifi and set up kan server. game ni boleh main team la..1 team dalam 3-5 orang.both team try to shoot each other..ala, macam perang la pendek kata..bawak pistol, bawak bom dan lain-lain..syok, sampai 10 game main pun tarak hal kan? keh keh
















4- football manager

---> game ni lain dan berbeza dengan game no 1 tadi..sebab yang ni kita hanya jadi manager kepada team bola sepak kita..syok, sebab kita boleh beli player yg kita nak dengan duit yg diberi board team kita..plus, game ni menggunakan taktikal masa nk lawan dgn team lain..hehe!






abis..ke ada lagi?heheh! tak pelah cukup la 4 games je ek..hehe! so girls, fahami lelaki..hee


OK..then kenape lelaki suka main game???

Main game adalah versi ‘do something’ pada lelaki. Takde keje? Main game. Melalui game, mereka dapat merasai sense of achievement dalam diri. Macam mana pulak tu? Macam mana boleh ada perasaan berpuas hati atas sesuatu pencapaian kalau bermain game?

Game macam Dota, Star Craft2, Call of Duty dan sebagainya melibatkan pemain membunuh orang lain yang memainkan watak orang jahat. Bila dapat bunuh orang jahat, rasa puas la, betul tak? Dan bila dapat bunuh ramai orang, mereka merasakan yang mereka adalah hebat dalam kemahiran bermain permainan tersebut. Dari situ timbul kepuasan.

Paling bodoh adalah apabila golongan ni mengamuk sakan dan hilang mood disebabkan dengan game. Itu adalah ketidakmatangan dalam diri seorang lelaki yang bila dah terlalu taksub dengan sesuatu yang bukan realiti. Please, sebagai girlfriend pastikan tahap gila game boyfriend anda tak sampai macam ni. Tak matang dan takde ciri-ciri lelaki idaman langsung.


Lelaki yang cool macam aku, main game tapi takdelah nak emosional sangat. Main setakat nak puaskan hati dan spend time untuk diri sendiri.Then again, tak semua mempunyai minat yang sama seperti aku, tapi asalkan jangan hidup anda setakat main game dan perabis beras kat rumah je, oklah. Wassalam^^

2 comments:

  1. lelaki ssh nk fhm perempuan bila melibatkan emosi, dan perempuan ssh nk fhm lelaki bila melibatkan game.. hmm...

    ReplyDelete
  2. oiiiiii..... akim cintanya kepada???? :P

    ReplyDelete